Det var en gång 1974. Jag köpte min först Corvette - en 1969 cab, BigBlock 427 automat - trimmad L36
(++390 hk). Den var billig! 21.000 SEK, men i bedrövligt skick - efter bara fem år i andras händer?! Den skulle man haft kvar eftersom den idag
säkert skulle vara värd över +300.000:-. Lite renovering hann jag med. Hösten 1974 blev jag inbjuden till till startmötet i Club Corvette
Sweden - jag är alltså en av de 19 grundarna.
Ni har väl redan läst boken! Bilen såldes tyvärr redan 1975 eftersom jag behövde pengarna för min utbildning som
resulterade i en civilingenjörsexamen - KTH Maskinteknik 1981. Sen blev det ett antal år i databranchen - HP, ComputerVision,
Posten, Speedcraft Sportscars, OpenIT Data AB, AT&T-Unisource, EDS etc. Åkte då mest SAAB Aero Turbo som tjänstebil.
|
|
...MEN det var svårt att hålla sig ifrån sportbilar, så 1987 startade jag en hobbyfirma "Speedcraft SportsCars" för att sälja AC Cobra-replika-kits.
Hade besökt U.K- i arbetet och passade på att titta på och provåka
olika AC Cobra-replikor - vilken upplevelse! Fastnade för Southern Roadcraft och erbjöds att bli Skandinavien-agent. Tack sa jag och fick återförsäljar
rabatt och sålde 15 kits under åren 1987-1995. Första bygget vann 1:a och 2:a priser på Custom Motor Show i Jönköping 1988 och 1991.
Fick sitta vid VIP-bordet o.s.v. 1988 körde jag Roadsport-tävligar bl.a. på Mantorp. Värstingbilen byggdes på Magnum-kit med rörram,
Kevlarkaross och Ford 460" och provkördes på Nurburgring under förarkursen i maj 1992 - mycket gummirök blev det! Men denna hobby tog mycket tid. Familjen krävde sitt,
så det var bäst att ta time-out under några år.
|
|
Våren 2004 får jag ett brev från Kenneth Dahlgren med en inbjudan till 30-års jubiléet i Club Corvette Sweden i Sunne. Åter börjar känslorna
för roliga sportbilar att väckas - specielt Corvette - så efter hemkomsten från 30-års firandet - med ett fint grundar-diplom - letar jag snabbt
upp ett fint Corvette-object. Det blev en Vette -92, LT1-automat, Coupé. Lite vinterrenovering, bromsar, däck, kylarslangar m.m. - besiktigades
i mars - utan anmärkning. Tur att besiktningsmannens föräldrar var Corvette-ägare (Röda bakre blinkers slank igenom).
Nu har min IT-Pensionering blivit klar! Så nu kommer det att bli Corvette - renoveringar och prylfirma - på halvtid. Jag har ju också fått ett deltidsjobb som Klubbchef på När Golfklubb på Gotland f.o.m. juli 2005. Kontraktet förlänges efter att den nye ordföranden tillträdde den 26 november, då han blivit enhälligt vald av de 50 (av 1219)närvarande medlemmarna vid årsmötet! Efter en lång julhelg i Täby reste jag åter till Gotland för att fortsätta klubbchefsjobbet den 16 januari i år. Då ifrågasatta den nya ordföranden mitt sätt att sköta klubbchefsjobbet. Efter en kort diskussion förstod jag att han ville ta över mina arbetsuppgifter - så jag sa upp mig på stående fot. Man har ju träffat konstiga chefer förut, så i det läget fanns inte mycket annat att göra!!! Och, Corvettefirman hade ju redan börjat att formligen explodera! Nu avvecklar jag Gotlandsdrömmarna till förmån för golf på Arninge GK och Täbys omgivningar. Det gynnar ju också mina Corvette-aktiviteter. Vi säljer Gotlandsgården - men jag kör vidare med mina två stora hobbies - golf och sportbilar i Täby! Vi ses! |
|
...MEN så var det dags att skaffa sig en C5'a! C4'an blåste ju topplockspackningen
vid vårens möte på Kinnekulle Ring 2006, så jag bara måste skaffa mig en ny Corvette för att
kunna deltaga på årets kommande arrangemang. C4'an får vänta tills vintern för topplocksfixar
tänkte jag (brorsan Sune fixade den och tog över den) och började leta efter en C5'a. Tittade
på 5-6 stycken C5-manuella-coupéer - MEN alla var skrotade och med skruvade mätare enligt CARFAX,
så de fick vara. Äntligen i början på juni hittade jag en C5 Z06 2001'a, som var i skick som ny
med 2900 mil på mätaren och perfekt info från www.CARFAX.com - lite dyr, men väl värd pengarna visade
det sig. Nu t.o.m. oktober 2006 körd drygt 1000 mil - går kanon - en riktig racer...
|
|
...MEN så 2006 blev jag Racingansvarig Mälardalen och arrangerade en hel del aktiviteter
på Lunda Flygfält och höstens dragracing på Malmby. Sen blev det Barkarby SuperStage våren 2007.
Roliga aktiviteter både för mig och alla deltagare. Missnöjet med styrelsen som isolerat sig
allt mer som den "Hemliga Klubben" i klubben blev för stort. Inga styrelseprotokoll fick vi se - inte ens
som kontaktmän i klubben. Rykten om oegentligheter i redovisningen, intern jävig revisor, ingen insyn,
konstiga sponsoravtal bl.a. med Ecklers (som inte alltid har världens bästa prylar) - blev bara
för mycket för mig. Jag hoppade av Racingansvaret för Mälardalen i god tid före Mantorp 2007
och försökte med ett antal kontaktmän få styrelsen att öppna sig för en bättre dialog och utveckling
av klubben. Men droppen kom väl när årsmötet 2007 - införde nya stadgar som första punkt på
dagordningen och stoppade möjligheterna för att använda de nästan fyrtio fullmakterna som bl.a.
skulle möjliggöra ett beslut om extern revision av klubben för att därmed få insyn i ekonomi m.m. Men tyvärr gick
inte heller detta, så vi får väl se om styrelsens nya modell med info via webben kan öppna upp
dialogen med klubbens medlemmar. Det är ju medlemmarnas intressen som styrelsen skall verka för,
inte sina egna vilket många har tyckt. Nåväl affärerna i Vette Parts Sweden går strålande nu i januari 2008. Jag hade ju tänkt att avveckla allt under 2008 eftersom jag fyller 60 år till sommaren, men det blir svårt efter några jättebeställningar under julhelgen, samt nya återförsäljaravtal med MGW - tillverkaren av världens bästa Short Shifter - och Vararam - tillverkaren av världens bästa kalluftsystem. Så vi får se hur 2008 utvecklar sig - kanske kan jag få min bror Sune att säga upp sig från jobbet som lärare på Arlanda Gymnasium, så att jag kan få tillgång till honom som SuperMek, som kan hjälpa er, mina kära kunder, att serva, montera, trimma och mappa era Corvetter. Ha en god fortsättning på 2008 - så får vi se hur saker och ting utvecklar sig!/Robert |
|
Jaha, så var det 2009! Dollarkursen har rusat från sommaren 2008 på 5:95 till dagens 8:70 (2009-02-17)! En ökning med 46%. Vi har varken velat eller kunnat höja vår dollarfaktor lika mycket utan idag (2009-02-17) nöjt oss med en justering till 13:95 från sommarens 11:25 - det blir en höjning med 24%! - det skall vara billigt att åka Corvette! Och så vart det CorvetteMagasinet. Jag la ju in ett inlägg om medlemstidningen på CCS-Forumet i början på januari - lite kritiskt till CM's kaffereportage. Jag och många med mig vill ju se lite mer högkvalitativa, lärande och tekniskt begåvade artiklar, men #4 2008 var ett skräckexempel på halvdåliga fikareportage. Även här får man be ansvariga om en skärpning - har ju klagat en del på CC's- styrelsens hemlighetsmakeri och medlemmarnas dåliga insyn i klubbens ekonomi tidigare - men jag har inte fått stöd av så många, så nu släpper jag detta. Dock måste jag kommentera att styrelsens chefsförhandlare fick hotellpriserna vid sommarmötet i Sundsvall 2008 att stiga med 100 kronor per rum när vi hyrde hela hotellet - så man kan ju undra både över kompetensen i styrelsen och var dessa extra pengar tar vägen? Nåväl - med lågt oljepris och hyfsade priser på reservdelar - kan 2009 bli ett riktigt roligt Corvetteår. Mina QTP-avgasspjäll kommer att demas senare under året - för en billig penning kan alla få "raka rör" i sin Corvette, som du själv styr med en liten dold vippströmbrytare. Kombinera detta med en dold videokamera i Corvetten - så finns chansen till en riktigt härlig "youtube-video" nästa gång polisen stoppar dig efter en liten buskörning! Vi ses! Robert |
Allt oftare och större leveranser till det "lilla" garaget på Tagelgränd 4 i Täby. Grannarna undrar, MEN vi kör på! Snart kanske det blir ett riktigt hobbygarage på landet. Har ett ställe på gång inom 1,5 timmar från Stockholm - motorväg in i garaget på 85 kvm, butikslokal på 180 kvm för med uppbyggd scen och bar till fredagspuben, samt lägenhet på 130 kvm och separat sommarcafé. Här finns plats för många hobbybilar, containeruppställning, gästrum, stor parkering, strandtomt med båtramp, fiskesjö, kanotleder, parkering för båt och sjöflygplan, samt strandcafé. Låter som en dröm! Skall man slå till? Robert |
Ja, så var det hösten 2009! Huset i Täby sålt till bra pris. Eftersom Gävlehuset redan blivit sålt veckan innan jag hann bestämma mig, så blev det att leta efter ett nytt alternativ. Lite tur skall man ha! En verkstad i Kolsva var ledig till ett mycket intressant/lågt pris trots nyrenoverat och stor tomt med bra läge nära många privatbostäder, där trevliga pensionärer bl.a. en motorcrossvärldsmästare hjälper till med bevakningen. Eftersom man själv är född i Arboga, så kändes Kolsva som ett riktigt bra alternativ 20 km från Arboga och 10 km från Köping. Efter moget övervägande, men det var lite brådis också, så slog jag till. En riktig drömverkstad - Drömmen har blivit verklighet! Pengarna på banken blir snart några intressanta projektbilar! Ha en bra höst, Robert |