Torsdagen den 15 maj 2014 - En dag i Sveriges mappningscentrum !!! PBZ.se Arash - Sveriges mappningsexpert på PBZ och Jonny - en nöjd Corvette C5-ägare framför min bil. Jonnys C5 cab som fått KOOKS 1 7/8" Headers och VARARAM kalluftsystem monterat hos oss och nu var det dags för mappning hos PBZ i Uppsala med Sveriges mappningsexpert Arash. Resultat 336 hp på bakhjulen utan mappning och med 95 oktan - ett mycket bra värde. Arash tyckte att alla värden såg väldigt bra ut, så någon mappning behövdes inte nu. Dock justerade Arash hastighetsmätaren som visade 10% fel innan. Arash ville dock att Jonny byter till 98 oktan och något större spridare innan han gör en mappning/justering för +10-15 hp till. Roberts C5 Z06 2001 på Rototesten. VARARAM + KOOKS Headers 1 7/8" med 3" rör och racekattar. Tidigare test hos R-Tune gav 336 hp på bakhjulen med bara VARARAM och omappad. Nu fick vi fram 373 hp och 492 Nm på bakhjulen efter montering av KOOKS Headers. Bilen är bara mappad med en Predator Diablo Sport U7198 och nästan +50 hp på bakhjulen!!! Här är peformenskurvorna på min C5 Z06 2001! En mycket givande dag på Sveriges Mappningscentrum. PBZ.se Tack Arash för dina goda kunskaper och professionella jobb med våra bilar! Slutsatserna jag drar av denna dag är bl.a.: * PBZ.se och Arash kan MAPPNING! Vi rekommenderar dem! * Det är inte säkert att du behöver mappa vid byte till headers - effekthöjning kommer ändå! Det har vi hävdat under många år, där motorns adaptiva styrsystem klara omställningen i de flesta fall, men viktigt att kontrollera! * Bra att mäta upp bilen efter byte till headers, så du vet att den inte går för snålt med risk för motorskador! Vette Parts Sweden Ålundavägen 5, 73112 Kolsva (Köping) - bara 15 mil och 1,5 timmar från Stockholm Vill du veta mer eller har frågor om mappning ring: Robert 070-279 11 50 |